Térkő lerakás


A térkő burkolat kitűzése után el kell végezni a földkiemelést a létesítendő burkolat területén, kialakítva a földtükröt. Az altalaj tömörítését követően a tükörbe először egy talajjavító réteg kerül, szükség esetén ezt követi egy földnedves betonból készült alapbeton réteg, majd egy vékonyabb fektető homok ágyazat, végül pedig a térkő burkolat lerakása.

A szegélyelemeket, a földtükör elkészítése után, a talajjavító réteg kialakítását követően kell megépíteni, beton gerenda támasztással, mert ezek tartják egyben a burkolatot és megakadályozzák az oldalirányú elcsúszásokat.

A burkolat helyének kijelölése után az első lépés a földmunkák elvégzése és a földtükör kialakítása. A burkolatszegély kialakítása miatt érdemes a felesleges talajt körülbelül 30 cm-rel szélesebben kiemelni. Már a föld kiásásakor ügyelni kell a csapadékvíz elvezetéséhez szükséges lejtés kialakítására.

A térkő burkolat tervezésekor figyelni kell a csapadékvíz felszíni elvezetéséhez szükséges lejtések kialakítására. Ezt lehet biztosítani a burkolat felületének oldal (kereszt) irányú, valamint a hosszirányú lejtésének megfelelő kialakításával. A csapadékvíz elvezetése történhet például perforált szivárgócsövek (drain cső) fektetésével, vagy rácsos vízelvezető folyóka beépítésével. Az összegyűjtött csapadékvíz kezelésére akár az elszikkasztás, akár a csapadékvíz összegyűjtése jó megoldás, az összegyűjtött csapadék kiváló a kerti növényeink locsolásához.

Ha épület körüli járdát épít, minden esetben a ház falától elvezetőleg kell tervezni a burkolat lejtését. Ház körüli járdánál nagyobb lejtésre van szükség, mint kerti járdák, teraszok esetében.

Figyelni kell arra, hogy tél időszakban, amikor számítani lehet a burkolati rétegek átfagyására, a talajjavító ágyazati rétegnek megfelelő vastagságúnak kell lennie, ezzel megakadályozható a térkövek egyenetlen felemelkedése.

Ha személygépkocsi, vagy tehergépkocsi forgalomra is számítani lehet a burkolaton, akkor vastagabb ágyazati – és alapozó rétegre van szükség.

Tehergépkocsi forgalomnál nemcsak az alapozásnak, hanem a térkő burkolatnak is vastagabbnak kell lennie.

Általánosságban elmondható, hogy gyalogos forgalomra már a 4 cm vastag burkolat is megfelelő, személygépkocsi forgalomhoz 6 cm-es, tehergépkocsi forgalomhoz pedig 8 cm-es térkőre van szükség.

Ha kizárólag gyalogos forgalomra készül a burkolat, akkor az egyenletesen kialakított földtükrön egy gondosan tömörített ágyazati réteg is megfelelő a térkő burkolat fogadására. (Érdemes azonban itt is megjegyezni, hogy egy réteg alapbeton ez esetben is növeli a burkolat tartósságát.)

A megfelelően tömörített altalajra 10-12 cm vastagon tömörített kavicsréteget kell teríteni, és erre 2-3 cm fektető homok kerüljön. Az így elegyenlített, síkba húzott homokágyra történik a használati funkciónak megfelelően kiválasztott térkövek lerakása.

Kijelenthető, hogy akár gyalogos forgalomra tervezzük a térkő burkolatot, akár gépjármű forgalomra, minden esetben fontos odafigyelni a felépített rétegrend rétegenkénti tömörítésére, ezzel biztosítva az elkészült térkő burkolat állékonyságát és tartósságát.

A térkő lerakása lépésről lépésre történik. A szakszerű lerakás nemcsak esztétikus, hanem növeli a burkolat tartósságát is, ezért érdemes felkészült szakemberre bízni a munkát.

Scroll to Top